X

En eldsjäl i Kumla

Den som har provat på folkrace får garanterat blodad tand, det är sedan gammalt. Att det är så kul sitta i en gammal sliten bil och sladda fram på tvåans växel, det tror man inte förrän man har provat. 

Text & foto: Jonas Norén

Jens Larsson, grundare av Kumlas motorklubb för funktionsnedsatta

Vi befinner oss på Sveriges enda folkracebana för personer med funktionsvariationer i Kumla, strax utanför Örebro. Vi har bjudit in våra kunder och assistenter som är intresserade av att prova på, och en del av dem har varit här flera gånger. 

Det är en strålande dag, solen värmer mot husväggen och april visar upp sig från sin bästa sida. Jag slår mig ner i hörnsoffan i klubbhuset tillsammans med ägaren och idéskaparen av motorklubben KFMK Jens Larsson, snart 67 år gammal. 

Jens har tidigare arbetat till vardags i Kumla kommun i 25 år som fritidskonsulent för funktionsnedsatta.

En idé föddes
År 1997 låg Jens en natt och funderade över varför inte funktionsnedsatta som varken kan eller får köra folkrace, i alla fall skulle kunna få prova. Idén blev till verklighet och han drog igång ett projekt i sitt eget garage. Där började han bygga en folkracebil som hade dubbelkommando och var anpassad på alla sätt och vis till de som skulle få åka med. Pengarna till att bygga bilen fick han ifrån Lions, en av världens största hjälporganisationer. 

Men var skulle de köra någonstans? Han hade ju ingen preparerad bana direkt. Kumlas egna motorklubb var nerlagd, så de fick ta sig till grannkommunen och Hallsbergs motorklubb där de fick köra. De fick tyvärr motstå en del kritik från de andra folkraceförarna som hade en massa åsikter och tyckte bl a att de förstörde 

banorna, trots att de körde betydligt långsammare än dem...

Vilka får köra då?
Alla som har någon typ av funktionsnedsättning får köra. En del kan bara gasa, en del bara styra. Andra hänger bara på. Alla kör med utbildad instruktör vid sin sida. Då högersidan saknar ratt, får instruktören ratta runt banan med vänster hand om kunden inte kan styra själv. Det är imponerande!

Vår kund är taggad för att sladda grus!

Fick egen bana till slut
Via kontakter fick Jens möjlighet att flytta sin verksamhet till Kumla runt 2004. De fick bygga en egen bana ute på ett gärde. Där kunde de köra ända tills de 2008 invigde den första delen av den nuvarande banan i Kvarntorp, strax utanför Kumla. 

Från början fanns där ingenting, varken garage eller elektricitet. Vid den här perioden var det ungefär 25 engagerade medlemmar i motorklubben, som körde i ur och skur. 

Under vårt samtal blir jag förvånad över att inga andra har hakat på den här idén och startat fler motorklubbar för funktionsnedsatta, men intresset verkar vara svalt därute.
– Jag blir faktiskt arg över att inga fler drar igång något liknande, säger Jens. 

Han berättar att han har frågat runt på olika platser i landet utan att direkt få någon respons.

Jens har kämpat hårt med att få motorklubben att rulla runt och vem vet hur många timmar de har lagt ner för att få folk att veta vart de finns. 

Prins Carl-Philip på besök
När de till slut fick en stor summa pengar på 928 000 kr i bidrag från Allmänna arvsfonden kunde de äntligen bygga ut den bana de tidigare byggt och den nyinvigdes 2013. De ville då slå på den stora trumman och chansade och skrev till kungahuset och frågade om inte prins Carl-Philip ville komma och inviga banan. Som sin far kungen älskar han ju motorsport, så det var givet att han skulle komma! 

Det blev till slut ett härligt gäng med bland andra Thed Björk från STCC (Scandinavian Touring Car Championship), prins Carl-Philip samt Formel 1-föraren och Kumlasonen Markus Eriksson (ej på bild). KFMK:s egna Sven Brygg (till höger på bilden nedan) fick vara med och tävla. Många ville vara med och dela den dagen, över 600 personer slöt upp  vid folkracebanan. 

Folkrace i Kumla

Jens – en eldsjäl och en hjälte
Jens är verkligen en eldsjäl och han har fått uppskattning för det också. Efter nya invigningen skickade hans barn in och tipsade Aftonbladets pris ”Svenska hjältar” då de tyckte han skulle vinna ett hjältepris, för allt jobb han lagt ner för de funktionsnedsatta. Jens blev en av vinnarna och vann priset ”Årets Eldsjäl” och fick ta emot priset ur den välkända racerföraren Kenny Bräcks hand.
– Det var häftigt, säger Jens och lyser upp. 

Alla från klubben var där den kvällen i Stockholm då priserna delades ut på Cirkus. Efter det rasade det in kunder som ville prova på folkrace. Det kom folk ifrån Kiruna i norr till Malmö i söder. 

I år tänker Jens bli pensionär, men han kommer fortfarande hjälpa till på klubben så länge han orkar. Men idéerna har ännu inte sinat. I år kommer de t ex att uppföra en scen så de kan ta in bra artister. 

Förra året bjöd de in Svenska trampolinlandslaget som hade uppvisning. De ställde upp för halva priset mot vad de brukar ta. En annan gång kom Svenska Porscheklubben med tio stycken bilar. Det var ett samarbetsprojekt tillsammans med Annikas Minnesfond för cancersjuka barn. Då fick alla hänga på och åka Porsche under en hel dag. De åkte upp 600 liter bensin som Porsche bjöd på. 

Jag måste säga att Jens är verkligen en ödmjuk eldsjäl och lägger ner så mycket hjärta i sin motorklubb, för att alla ska trivas och ha det bra. Vem man än är och hur man än mår så går man därifrån med ett leende på läpparna.

Vi hade tur med vädret idag så grillen tändes upp efter min intervju och alla som ville fick hamburgare med bröd och sallad i solen. Det blev en väldigt lyckad dag.  

Dela: