Vem är egentligen perfekt?

Vem är egentligen perfekt och hur kul vore livet om det bara fanns en definition av perfekt? Vad vore en värld där det bara fanns ett ideal och det aldrig ifrågasattes? Kanske alldeles alldeles underbar? Eller totalt urtråkig!

Text: Louise Linderoth
Foto: Press

Mitt namn är Louise Linderoth och jag kommer att skriva inlägg här en gång i månaden. När jag var 10 år drabbades jag av en inkomplett ryggmärgsskada och har kämpat med acceptansen av min kropp länge. Tillslut lossnade motståndet och jag gjorde en kollektion som presenterades på modeller i rullstol på bland andra Stockholm och London Fashion week. Detta som en sätt för mig att acceptera min kropp och min rullstol. Jag kommer att skriva om ämnen rörande identitet, kropp, hjälpmedel och acceptans. Jag kommer även att dela mina förebilder och inspirerande personer som har varit och fortfarande är otroligt betydelsefulla i min acceptansprocess. Här får ni även gärna dela era förebilder i en kommentar!

När jag sökte efter sittande provdockor i början av kollektionsskapandet hittade jag en video där provdockor skapades utifrån personers exakta kroppsmått, positioner och delar. Filmen är gjord av Pro Infrimis, en Schweizisk organisation med och för personer med funktionsvariationer.

Jag blev otroligt inspirerad av videon vill gärna dela den här med er.

Dessa dockor blev så otroligt fräcka och skulle kunna vara konstverk även utan kläder. En standard provdocka som finns i skyltfönster i butiker omkring oss är så sjukt tråkig, något som man kanske inte reflekterar över förrän andra alternativ presenteras, eller frågan har ställts. Utöver att våra olikheter gör världen till en coolare plats så funderar jag även på: hur fantastiskt vore det inte om skyltdockor med olika kroppstyper och kroppspositioner kunde finnas ute i butiker lite här och där? Precis som våra kroppar skiljer sig från varandra lite här och där.

Filmen tillhör en kampanj som heter ”Who is perfect? Come closer” där syftet är just att ifrågasätta värderingar och prioriteringar i marknadsföring. Ordet marknadsföring innebär att på marknaden fånga kunders och potentiella kunders intresse. Men vilka är egentligen kunder på marknaden då? Inte är det enbart Therese Lindgren och Isabella Löwengrip. Absolut inget illa mot dessa tjejer, men varför de nämndes är av anledningen att de av många anses perfekta kroppsoch utseendemässigt, samt påminner om dagens standardprovdocka. Vi är alla på marknaden, mer eller mindre och i olika delar av den. Vissa älskar att shoppa kläder, andra tycker om att handla elektronik. Oavsett vilken marknad du hänger mest på, är det betydelsefullt att känna att du har en plats på marknaden. Därför tycker jag att det är viktigt både att skyltdockor i klädbutiker och personer i elektronikreklamer ska vara lika varierande och unika som vi är i den riktiga världen.

Reklam är till för att locka kunder, inte för att skapa eller förstärka ideal. Så vem är egentligen perfekt? Perfekt används i många språk som en kommentar till när en handling är avslutad. Med denna motivering skulle jag vilja påstå att ingen levande människa är perfekt. Däremot funderar jag ofta på varför det finns en strävan mot och längtan till att vara perfekt? Varför är det viktigt? Det viktigaste är att du är du, och rockar möjligheten du fått i att vara just dig själv.

Vem är egentligen perfekt?

Vem är egentligen perfekt?

Vem är egentligen perfekt och hur kul vore livet om det bara fanns en definition av perfekt? Vad vore en värld där det bara fanns ett ideal och det aldrig ifrågasattes? Kanske alldeles alldeles underbar? Eller totalt urtråkig!

Text: Louise Linderoth
Foto: Press

Mitt namn är Louise Linderoth och jag kommer att skriva inlägg här en gång i månaden. När jag var 10 år drabbades jag av en inkomplett ryggmärgsskada och har kämpat med acceptansen av min kropp länge. Tillslut lossnade motståndet och jag gjorde en kollektion som presenterades på modeller i rullstol på bland andra Stockholm och London Fashion week. Detta som en sätt för mig att acceptera min kropp och min rullstol. Jag kommer att skriva om ämnen rörande identitet, kropp, hjälpmedel och acceptans. Jag kommer även att dela mina förebilder och inspirerande personer som har varit och fortfarande är otroligt betydelsefulla i min acceptansprocess. Här får ni även gärna dela era förebilder i en kommentar!

När jag sökte efter sittande provdockor i början av kollektionsskapandet hittade jag en video där provdockor skapades utifrån personers exakta kroppsmått, positioner och delar. Filmen är gjord av Pro Infrimis, en Schweizisk organisation med och för personer med funktionsvariationer.

Jag blev otroligt inspirerad av videon vill gärna dela den här med er.

Dessa dockor blev så otroligt fräcka och skulle kunna vara konstverk även utan kläder. En standard provdocka som finns i skyltfönster i butiker omkring oss är så sjukt tråkig, något som man kanske inte reflekterar över förrän andra alternativ presenteras, eller frågan har ställts. Utöver att våra olikheter gör världen till en coolare plats så funderar jag även på: hur fantastiskt vore det inte om skyltdockor med olika kroppstyper och kroppspositioner kunde finnas ute i butiker lite här och där? Precis som våra kroppar skiljer sig från varandra lite här och där.

Filmen tillhör en kampanj som heter ”Who is perfect? Come closer” där syftet är just att ifrågasätta värderingar och prioriteringar i marknadsföring. Ordet marknadsföring innebär att på marknaden fånga kunders och potentiella kunders intresse. Men vilka är egentligen kunder på marknaden då? Inte är det enbart Therese Lindgren och Isabella Löwengrip. Absolut inget illa mot dessa tjejer, men varför de nämndes är av anledningen att de av många anses perfekta kroppsoch utseendemässigt, samt påminner om dagens standardprovdocka. Vi är alla på marknaden, mer eller mindre och i olika delar av den. Vissa älskar att shoppa kläder, andra tycker om att handla elektronik. Oavsett vilken marknad du hänger mest på, är det betydelsefullt att känna att du har en plats på marknaden. Därför tycker jag att det är viktigt både att skyltdockor i klädbutiker och personer i elektronikreklamer ska vara lika varierande och unika som vi är i den riktiga världen.

Reklam är till för att locka kunder, inte för att skapa eller förstärka ideal. Så vem är egentligen perfekt? Perfekt används i många språk som en kommentar till när en handling är avslutad. Med denna motivering skulle jag vilja påstå att ingen levande människa är perfekt. Däremot funderar jag ofta på varför det finns en strävan mot och längtan till att vara perfekt? Varför är det viktigt? Det viktigaste är att du är du, och rockar möjligheten du fått i att vara just dig själv.

Vem är egentligen perfekt?

Vill du ha koll nya artiklar? Prenumerera på VIVIDAfeeden här!

Vill du ha koll på nya artiklar? Prenumerera på VIVIDAfeeden här!

Hantera prenumeration

Dela:

Dela: