Anders testar Nordic Wellness – träning för alla

Träning och hälsa är bra sägs det, men varför? Kan vem som helst träna på ett gym, och hur gör man? Hur pass tillgängligt är det för någon som sitter i rullstol? Anders Karlsson är ute på nya äventyr för att få svar på sina frågor och denna gång träffar han en personlig tränare på ett lokalt gym i Örebro.

Text & foto: Oscar Tannerstad

Anders tränar baksida axlar med sin PT

Kristina lär Anders träna baksida axlar.

"Anders testar-serien" fortsätter och denna gång är det dags att testa på träning, eller mer specifikt gymträning. För Anders har en dröm om att att bli stor och stark för att klara vardagen bättre, men vet inte riktigt om det är möjligt. Han ställer sig frågan ”kan vem som helst träna på ett gym?” och får sitt svar direkt när han rullar in till Nordic Wellness och möter den personliga tränaren Kristina som säger: ”Ja! Träning är till för alla!”. 

Varför är det bra att träna?
Anders har gått på kryckor stora delar av sitt liv. Det har både hjälpt och stjälpt honom. Hjälpt i det avseende att han har fått jobba med sina muskler som har gjort honom stark i överkroppen. Det har också stjälpt då leder och nerver fått tagit mycket stryk som har resulterat att han fått väldigt ont i armar och händer.

Gym och sjukgymnastik är därför väldigt bra för Anders då han kan bygga upp och stärka muskler kring områden som han har ont i, men också lära kroppen hur den ska bete sig. 

Att bygga muskler är en sak, men man kan inte komma ifrån hur bra kroppen mår i övrigt efter ett bra träningspass. Gräset är grönare och kroppen blir allt rörligare vilket kan förebygga en hel del framtida komplikationer som annars hade kunnat uppstå om man inte gjorde något åt sin kropp alls. Det som är viktigt är att hela tiden ha kul och för att kunna ha det så behöver man ligga på sin egen nivå. 

PT visar vägen
Anders kastar boll.
Herkules

Kristina visar Anders olika träningsformer.

Hur tränar man på ett gym?
Kristina visar Anders olika maskiner och träningsredskap som hon tror kan vara bra för honom. Anders testar framförallt övningar för överkropp och har fått ett tufft schema som genomkör allt från mage till armar. På bilden ovan ser ni en perfekt maskin för Anders. Den kan ställas in för att träna hela överkroppen, vilket är toppen. Då slipper han ta sig till olika stationer och avdelningar, vilket såklart underlättar om man sitter i rullstol.

Anders rekommenderar följande steg för dig som funderar på att skaffa ett gymkort. Det handlar om att upplevelsen ska bli så bra som möjligt och att träningsperioden inte ska bli kortvarig.

1. Boka in en personlig tränare för en genomgång.

2. Sätt upp ett realistiskt mål med din träning och avvik inte från din planering.

3. Var inte rädd för att fråga om hjälp om du inte har med dig en assistent eller en träningskompis.

4. Ät mycket mat, gärna nyttig och varierad kost, och se till att du får en god återhämtning så att musklerna får tid att växa.

5. Träna inte mer än 1h/pass. Kroppen reagerar bättre om man kör kort och intensivt än långt med lång vila.

Anders tränar triceps.

Kristina stabiliserar Anders armbågar för en bättre rörelse.

Är gym tillgängligt för personer med funktionsnedsättningar? 
Nybyggda eller nyrenoverade gymanläggningar blir allt mer tillgängliga för alla. Det här gymmet var ett praktexempel på det. Entrédörren öppnandes via en knapp, lokalen i sig var stor och rymlig och det var lätt att ta sig fram med rullstol. Maskinerna och de fria vikterna var positionerade på separata avdelningar så att man lätt förstod vilka tillbehör som tillhörde vad. Det fanns instruktioner med bilder på alla maskiner som visade hur man utförde övningen och vad man tränade för muskel.

Ett stort plus var att gymmet hade en egen avskild toalett med dusch som var avsedd för funktionsnedsatta personer. För många kan det vara helt avgörande så detta var klart positivt.

Gym är till för dig som:

  • Känner att det är dags att göra något åt din kropp.
  • Vill bygga muskler och bibehålla en funktionell kropp.
  • Önskar får en bredare bekantskapskrets och lära känna nya människor.

Recension
Anders ger den här träningsformen fem Anders av fem möjliga och motiverar sitt toppbetyg enligt följande:

Anders ger tummen upp.

Anders ger tummen upp.

"Det här är något som är grymt bra för kropp och själ. Det bästa med det hela är att alla kan göra det! Har man inte med sin assistent till gymmet så går det alltid att fråga grannen bredvid eller personalen så hjälper de till med glädje. Jag fick också ett väldigt bra bemötande då min personliga tränare verkligen lyssnande på mig och utformade ett träningsprogram utifrån mina förutsättningar och möjligheter. Det här var toppen och jag kommer definitivt att komma tillbaka!".

Vill du också komma igång med din träning? Besök Nordic Wellness hemsida för mer information.

Motivation

Träningsmotivation.

Anders testar Nordic Wellness – träning för alla!

Träning och hälsa är bra sägs det, men varför? Kan vem som helst träna på ett gym, och hur gör man? Hur pass tillgängligt är det för någon som sitter i rullstol? Anders Karlsson är ute på nya äventyr för att få svar på sina frågor och denna gång träffar han en personlig tränare på ett lokalt gym i Örebro.

Text & foto: Oscar Tannerstad

Anders tränar baksida axlar med sin PT

Kristina lär Anders träna baksida axlar.

"Anders testar-serien" fortsätter och denna gång är det dags att testa på träning, eller mer specifikt gymträning. För Anders har en dröm om att att bli stor, starkt för att klara vardagen bättre, men vet inte riktigt om det är möjligt. Han ställer sig frågan ”kan vem som helst träna på ett gym?” och får sitt svar direkt när han rullar in till Nordic Wellness och möter den personliga tränaren Kristina som säger: ”Ja! Träning är till för alla!”. 

Varför är det bra att träna?

Anders har gått på kryckor stora delar av sitt liv. Det har både hjälpt och stjälpt honom. Hjälpt i det avseende att han fått jobba med sina muskler som har gjort honom stark i överkoppen. Det har också stjälpt då leder och nerver fått tagit mycket stryk som har resulterat att han fått väldigt ont i armar och händer.

Gym och sjukgymnastik är därför väldigt bra för Anders då han kan bygga upp och stärka muskler kring områden som han har ont i, men också lära kroppen hur den ska bete sig. 

Att bygga muskler är en sak, men man kan inte komma ifrån hur bra kroppen mår i övrigt efter ett bra träningspass. Gräset är grönare och kroppen blir allt rörligare vilket kan förebygga en hel del framtida komplikationer som annars hade kunnat uppstå om man inte gjorde något åt sin kropp alls. Det som är viktigt är att hela tiden ha kul och för att kunna ha det så behöver man ligga på sin egen nivå. 

PT visar vägen
Anders kastar boll.
Herkules

Kristina visar Anders olika träningsformer.

Hur tränar man på ett gym?

Kristina visar Anders olika maskiner och träningsredskap som hon tror kan vara bra för honom. Anders testar framförallt övningar för överkropp och har fått ett tufft schema som genomkör allt från mage till armar. På bilden ovan ser ni en perfekt maskin för Anders. Den kan ställas in för att träna hela överkroppen, vilket är toppen. Då slipper han ta sig till olika stationer och avdelningar, vilket såklart underlättar om man sitter i rullstol.

Anders rekommenderar följande steg för dig som funderar på att skaffa ett gymkort. Det handlar om att upplevelsen ska bli så bra som möjligt och att träningsperioden inte ska bli kortvarig.

1. Boka in en personlig tränare för en genomgång.

2. Sätt upp ett realistiskt mål med din träning och avvik inte från din planering.

3. Var inte rädd för att fråga om hjälp om du inte har med dig en assistent eller en träningskompis.

4. Ät mycket mat, gärna nyttig och varierad kost, och se till att du får en god återhämtning så att musklerna får tid att växa.

5. Träna inte mer än 1h/pass. Kroppen reagerar bättre om man kör kort och intensivt än långt med lång vila.

Anders tränar triceps.

Kristina stabiliserar Anders armbågar för en bättre rörelse.

Är gym tillgängligt för personer med funktionsnedsättningar? 

Nybyggda eller nyrenoverade gymanläggningar blir allt mer tillgängliga för alla. Det här gymmet var ett praktexempel på det. Entrédörren  öppnandes via en knapp. Lokalen i sig var stor och rymlig och det var lätt att ta sig fram med rullstol. Maskinerna och de fria vikterna var positionerade på separata avdelningar så att man lätt förstod vilka tillbehör som tillhörde vad. Det fanns instruktioner med bilder på alla maskiner som visade hur man utförde övningen och vad man tränade för muskel.

Ett stort plus var att gymmet hade en egen avskild toalett med dusch som var avsedd för funktionsnedsatta personer. För många kan det vara helt avgörande så detta var klart posetivt.

Gym är till för dig som:

  • Känner att det är dags att göra något åt din kropp.
  • Vill bygga muskler och bibehålla en funktioinell kropp.
  • Önskar får en bredare bekantskapskrets och lära känna nya människor.

Recension

Anders ger den här träningsformen 5 Anders av 5 möjliga och motiverar sitt toppbetyg enligt följande:

"Det här är något som är grymt bra för kropp och själ. Det bästa med det hela är att alla kan göra det! Har man inte med sin assistent till gymmet så går det alltid att fråga grannen bredvid eller personalen så hjälper de till med glädje. Jag fick också ett väldigt bra bemötande då min personliga tränare verkligen lyssnande på mig och utformade ett träningsprogram utifrån mina förutsättningar och möjligheter. Det här var toppen och jag kommer definitivt att komma tillbaka!".

Vill du också komma igång med din träning? Besök Nordic Wellness hemsida för mer information.

Anders ger tummen upp.

Anders ger tummen upp.

Motivation

Träningsmotivation.

Vill du ha koll nya artiklar? Prenumerera på VIVIDAfeeden här!

Vill du ha koll nya artiklar? Prenumerera på VIVIDAfeeden här!

Hantera prenumeration

Dela:

Dela: