Natalie Chanise Eriksson –
influencern som banar väg

Nathalie är en av de influencers som verkligen vågar bemöta de missförstånd och den okunskap finns kring CP. Hon har själv en fysisk CP-skada sedan födseln och sprider kunskap om hur det är att leva med sin funktionsnedsättning via sin Youtube-kanal och Instagram. Ni kanske känner igen henne från diskussionerna kring arbetsförmedlingens kampanj som ägde rum för ca ett år sedan.

Text: Louise Linderoth
Foto: Div

Foto: @natalieerikssonss instagram. En helkroppsbild på Natalie från hennes instagram där hon poserar på ett torg och ler in i kameran klädd i en outfit i ljus denim med en vit top.

Att Natalie har haft en blogg med över 600 000 besökare är något som inte förvånar mig men som jag önskar att jag vetat tidigare. Nu för tiden är det YouTube och Instagram som gäller och där är hon utan tvekan både aktiv och aktuell. Att våga ta tag i frågor som tidigare varken frågats eller besvarats, det är definitivt en av Natalies styrkor. Att hon lever med en CP-skada är aldrig något som har hindrat henne, snarare gett en extra glöd att verkligen ta vara på sin förmåga att lyfta problematiken kring diskriminering, otillgänglighet och kategoriseringar. 

Hon bemöter fördomar

Natalie är 24 år och berättade för expressen redan som 19-åring att den värsta fördomen hon möter är att folk tror att hon inte förstår. Hon berättade att hon därför brukar presentera sig med orden ”Hej, jag heter Natalie och jag förstår”. Formen av CP som Natalie har kallas spastisk diplegia vilket innebär att vissa muskler är konstant spända eller spänner sig vid vissa tillfällen. Detta resulterar i svårigheter att gå, äta, prata mm. Med användande av elektrisk rullstol, kommunikationshjälpmedel och god assistans använder hon sin röst på ett väldigt framåtsträvande och målmedvetet sätt. Hon har bland annat lyft problematiken i att arbetsgivare har svårt att förstå kompetensen de går miste om på grund utav rädslan att anställa personer med funktionsnedsättningar. Hon har även diskuterat mycket om hur CP har använts som skällsord och hur det har påverkat henne och andra i liknande sits. Hon är verkligen någon som tar ton för att en stor grupp människor ska kunnas höras och hjälper väldigt många människor genom sin glöd och sitt engagemang. 

Arbetsförmedlingens kampanjer

Natalie har varit med i två av arbetsförmedlingens ”Gör Plats”-kampanjer där de har som mål att göra arbetsgivare mer positivt inställda till att anställa personer med funktionsvariation. Året var 2018 när den första kampanjen publicerades och den blev en succé. Att lyfta kompetensen hos personer med funktionsnedsättning som vi till stor del går miste om gjordes på ett stilfullt och upplyftande sätt. Texten på Natalies kampanjbild var ”Gör plats! Åt Natalie. Grym på kommunikation och i sociala medier. Lämna det här gamla mediet och anställ henne på görplats.se". Planscherna prydde busshållplatser, tunnelbanestationer och diverse reklamutrymmen omkring oss. 

Att fortsätta vara profil för denna fantastiska kampanj skulle väl enbart vara en stor ära, eller?

Det kunde man lätt tro med tanke på den värdiga framställningen utav 2018 års kampanj men när året blev 2019 och Arbetsförmedligen ville ha med Natalie ännu en gång var idén till kampanjen av en helt annan karaktär än tidigare.

Foto: Le Bureau. En bild på profilerna från arbetsförmedlingens gör plats kampanj 2018 där Natalie poserar i mitten iklädd kostym.

Gör plats kampanjen 2019

I kampanjen som publicerades i november 2019, för nästan exakt ett år sedan så blev det helt enkelt lite fel. Eller rättare sagt, otroligt mycket fel. Ni kanske har följt diskussionerna och är medvetna om vad som hände men en kort sammanfattning följer. Natalies kropp sattes ihop med influensern Therese Lindgrens ansikte med texten ”Hade hon blivit en mäktig influencer?” för att ifrågasätta utifrån vilka grunder vi egentligen värderar kompetens och potential. Att konceptet först och främst inte kommunicerades till någon av profilerna som deltog i denna kampanj var otroligt problematiskt och att de inte heller funderade mer på vad kampanjen i slutändan kommunicerar gjorde det hela ännu mer problematiskt. Att de vid plåtningstillfället bad Natalie att göra saker med sin kropp för att skådespela och efterlikna den snäva bilden som finns av hur en CP-skada ”ser ut” var också extremt provocerande. Det hela slutade med att bilden togs ner och ett skadestånd betalades ut från arbetsförmedlingen till Natalie för diskrimineringen de utsatt henne för. 

Trots att bilden har tagits ner och togs ner ganska snabbt efter kampanjens start så finns den kvar omkring oss på internet, men det viktigare i det hela är att diskussioner kring denna händelse fortfarande pågår. Inte minst av Natalie själv som verkligen blev triggad att bevisa att hon är en mäktig influencer, precis som hon är. 

Jag ser otroligt mycket fram emot att följa hennes resa framåt och se hur hon tar sig an framtidens möjligheter och sprider kunskap kring ett ämne som få vågar belysa. Jag ser verkligen upp till hennes mod och engagemang. En stark rekommendation från mig till er är att följa Natalie via hennes sociala medier. På youtube heter hon This is how I roll och på instagram heter hon @natalieerikssonss.

Må väl, i dessa luriga tider behövs dessa små ljusglimtar mer än vanligt.

Bild på förstasidan för youtubekanalen ”This is how I roll” tagen den 26 November 2020.

Vill du ha koll nya artiklar? Prenumerera på VIVIDAfeeden här!

Vill du ha koll nya artiklar? Prenumerera på VIVIDAfeeden här!

Hantera prenumeration

Dela:

Dela: