Personlig assistent – inte bara ett jobb

För drygt 30 år sedan fanns inte yrkesgruppen personlig assistent. Idag arbetar omkring 93 000 personer i Sverige med just det yrket. Från att inte existera som yrke till att vara lika många som bor i en medelstor svensk stad är en utveckling som säger mycket om yrket personlig assistent. Men vad innebär det? I en undersökning fick Vividas assistenter frågan vilka erfarenheter de använder och får i sitt yrke.

Text: Fredric Käll, VD på Vivida
Foto: Vivida

Glad kund tillsammans med sin assistent

Svaren blev: omvårdnad, erfarenhet av att vara förälder, livserfarenhet, empatisk förmåga, lyhördhet, veta vem man är och ens värderingar, trygg i sig själv, yrkeserfarenhet, utbildning, samarbetsförmåga, flexibilitet, tålamod, storsinthet, att se möjligheter istället för hinder, att inte påverka kunden med mina egna värderingar, att få kunden att se handlingsalternativ, att ibland vara en förebild, se individen - vad behöver hen?, lekfullhet, trygghet, utstråla lugn, vältränad - stark fysik, humor och stresstålig.

När jag som ytterst ansvarig för Vivida läser de erfarenheter som våra anställda anser är nödvändiga så blir jag stolt. Här beskrivs på ett tydligt och enkelt sätt vilken komplex situation som en assistent arbetar i. Samtidigt hur mycket som krävs av assistenten för att assistansen ska bli bra.

Bilden av assistentyrket som ett slit- och slängyrke, något man kan ta i brist på annat, är grovt missvisande.

Att arbeta som personlig assistent ställer stora krav på individen både vad gäller ansvarstagande, men också flexibilitet och kunskap.

Våra assistenter är vår viktigaste tillgång och en bra assistent är något som måste vårdas och uppskattas.

Tack för det arbete ni utför!

Personlig assistent –
inte bara ett jobb

För drygt 30 år sedan fanns inte yrkesgruppen personlig assistent. Idag arbetar omkring 93 000 personer i Sverige med just det yrket. Från att inte existera som yrke till att vara lika många som bor i en medelstor svensk stad är en utveckling som säger mycket om yrket personlig assistent. Men vad innebär det? I en undersökning fick Vividas assistenter frågan vilka erfarenheter de använder och får i sitt yrke.

Text: Fredric Käll, VD på Vivida
Foto: Vivida

Glad kund tillsammans med sin assistent

Svaren blev: omvårdnad, erfarenhet av att vara förälder, livserfarenhet, empatisk förmåga, lyhördhet, veta vem man är och ens värderingar, trygg i sig själv, yrkeserfarenhet, utbildning, samarbetsförmåga, flexibilitet, tålamod, storsinthet, att se möjligheter istället för hinder, att inte påverka kunden med mina egna värderingar, att få kunden att se handlingsalternativ, att ibland vara en förebild, se individen - vad behöver hen?, lekfullhet, trygghet, utstråla lugn, vältränad - stark fysik, humor och stresstålig.

När jag som ytterst ansvarig för Vivida läser de erfarenheter som våra anställda anser är nödvändiga så blir jag stolt. Här beskrivs på ett tydligt och enkelt sätt vilken komplex situation som en assistent arbetar i. Samtidigt hur mycket som krävs av assistenten för att assistansen ska bli bra.

Bilden av assistentyrket som ett slit- och slängyrke, något man kan ta i brist på annat, är grovt missvisande.

Att arbeta som personlig assistent ställer stora krav på individen både vad gäller ansvarstagande, men också flexibilitet och kunskap.

Våra assistenter är vår viktigaste tillgång och en bra assistent är något som måste vårdas och uppskattas.

Tack för det arbete ni utför!

Vill du ha koll nya artiklar? Prenumerera på VIVIDAfeeden här!

Vill du ha koll på nya artiklar? Prenumerera på VIVIDAfeeden här!

Hantera prenumeration

Dela:

Dela: